Hoe schrijf je een goede linkbuilding tekst?

Backlink Teksten Schrijven

Er komt best nog wel wat bij kijken

De kwaliteit van een linkbuilding tekst is afhankelijk van verschillende factoren. In het begin van het SEO-tijdperk keek Google voornamelijk naar de aanwezigheid van herhaling van bepaalde termen in een tekst. Als je heel vaak een bepaald woord erin stopte werd je hoog gepositioneerd voor dat woord. Dat wordt keyword stuffing genoemd. Destijds was Google heel makkelijk manipuleerbaar dus. Maar dat is nu niet meer het geval. Er zijn allerlei aspecten bijgekomen waar Google naar kijkt om te bepalen hoe relevant jouw tekst is voor bepaalde zoektermen, en of jouw tekst ook interessant is voor een lezer, kwalitatief gekeken. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende aspecten van een goede linkbuilding tekst.

De tekst is erg relevant voor de doelzoektermen

Google is tegenwoordig heel erg gericht op relevantie en categorisering van onderwerpen. Als je een tekst over auto’s schrijft terwijl je zoektermen gaan over computers, dan hecht Google geen waarde aan de zoektermen. Die worden dan in principe genegeerd. Maar als je een uiterst informatief en interessant artikel schrijft over computers met zoektermen binnen datzelfde onderwerp, dan begint Google die zoektermen serieuze waarde toe te kennen. Dus, zorg ervoor dat wat je schrijft niet alleen aandacht trekt en vasthoudt, en interessant is, maar ook dat het onderwerp rondom je doel zoektermen is.

Aandacht / Dwelltime

Google doet metingen van alle pagina’s op het internet. Bijv. wordt er gemeten hoe lang er stilgestaan wordt bij een tekst, of hoe snel eroverheen gescrolld wordt. Google erkent autoriteit toe aan de pagina’s die lang bekeken worden door mensen. Het is dus belangrijk dat een pagina niet alleen interessante informatie bevat, maar ook zo geschreven is dat het de aandacht vasthoudt. Eventueel helpt het om getekende plaatjes te gebruiken, of foto’s, of anekdotes. Alles om de lezer vast te houden, zodat Google jouw pagina geweldig vindt.

De tekst is goed leesbaar op alle apparaten

Zoekmachines zijn tegenwoordig ook heel erg gericht op goede leesbaarheid. Heel kleine lettertjes op een mobiele telefoon zorgen voor een slechte leesbaarheid. Misschien kijken mensen wel heel lang naar de tekst omdat ze het heel moeilijk kunnen lezen, maar dat helpt niet, want er wordt ook gemeten of de tekst goed leesbaar is. Slecht leesbare tekst wordt ook een boete toegekend, en goed leesbare tekst een bonus. Mobiele responsiviteit is dus heel belangrijk. Denk dus aan smartphones, tablets, grote gaming schermen, kleine laptop schermen, enz. Zorg dat de tekst op elk apparaat goed schaalt.

Keywords / Net genoeg

Google kijkt tegenwoordig veel meer naar het hele tekst onderwerp dan naar specifieke zoektermen die voorkomen in de tekst. Als je vaak het zoekwoord in de tekst stopt, dan weet Google wel zo’n beetje wat er aan de hand is, en is de zoekmachine geneigd eerder een soort van boete toe te kennen aan de pagina in plaats van een bonus. Maar laat het zoekwoord wel een paar keer voorkomen, iets vaker dan andere termen. Dan wordt Google niet negatief getriggerd, en wordt de relevantie er wel aan gekoppeld.

Keywords in de juiste koppen en subkoppen

Keyword stuffing is not done anno 2023, maar de aanwezigheid in bepaalde koppen heeft nog zeker wel effect. Niet in elke kop en alle koppen, maar 1x in een H1 kop, 1x in een H2 kop en 1x in een H3 kop. Dat is voldoende, niet teveel, en geeft een duidelijk signaal af naar de zoekmachine.